Blogglisten hits

torsdag 16. oktober 2014

Sykdom


I kveld er jeg sykdomsfokusert. Ikke bare har jeg selv pådratt meg en veritabel forkjølelse, men det er debatt om hvorfor kvinner er sykere enn menn på TV. Ja, ikke bare sykere enn menn på TV, men generelt. Det går i "flink pike"-syndrom, diffuse muskel- og skjelettplager osv. Sikkert ille nok og selv er jeg takknemlig for at når JEG førstes er syk, så går det stort sett i de gode gamle, konkrete lidelsene. Da snakker vi om skjeve trommehinner, en og annen dobbeltsidig tape og nyreskred. Og: Vi prøver for en hver pris å unngå å bli såkalt langtissykmeldt, fordi vi syns dette høres ut som en tilstand som alltid ender med operasjon (penisreduksjon).

Kvinner derimot, har tatt dette med sykdom til et helt annet nivå. Hver gang jeg har fått anstrengelseseskusma, fluesopp e.l. og tror jeg er døden nær, kommer kvinner og overbyr med komisk utmattelseskromosom, laktosetoleranse og hofteleddsdysleksi. Sistnevnte innebærer forresten at man hverken kan lese eller skreve, og er forsåvidt alvorlig nok i seg selv.

Til tross for dette finnes det faktisk sykdommer som er enda mer alvorlige, noe vi blir påmint nå i oktober med Rosa Sløyfe-aksjonen til støtte for kampen mot brystkreft. Et tiltak som bør være forbilledlig for oss menn. Hva om vi startet en tilsvarende aksjon mot f.eks. endetarmskreft, hvor symbolet kunne være en brun sløyfe...?


Nå har jo vi menn en aksjon som står for døren i november, nemlig den såkalte "movember". Her er målet å øket fokuset på prostatakreft, og hva er da mer naturlig enn å la håret gro .... under nesa! Selv har jeg planer om å starte en aksjon som skal støtte bekjempelsen av nesekreft. Og her skal jeg logisk nok la håret gro ... der du vet.

Vel, da begynner dette innlegget å inneholde så mye snakk om ting under beltestedet at det nesten kan karakteriseres som et såkalt 'truseinnlegg', så det er på tide å gi seg. Skal bare minne dere om å se på 'Pinlige sykdommer' på NRK3. Programmet der folk i årevis har slitt med sykdommer som er så pinlige at de til slutt bare MÅ flashe dem for millioner av TV-seere.

God Bedring!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar