Blogglisten hits

onsdag 16. juli 2014

Matblogging 1

Jeg har lovet dere innspill og tips som vil gjøre hverdagen lettere, i f.eks. matveien. I dette innlegget har jeg valgt å konsentrere meg om relativt enkle, relativt sunne retter.

Brødskive med brunost og melk (vel å merke hver for seg)
En typisk smårett jeg ofte tilbereder er denne, hvor jeg rett og slett har skåret en skive fra et brød, smørt utover margarin og deretter lagt på et tynt lag med et melkebasert produkt. Til dette bruker jeg ofte en ostehøvel (til pålegget altså, ikke brødskiva, men det går vel fram av bildet).
Serveres med hvitt i glasset.


Under har jeg samlet noen av oppskriftene jeg benytter meg av gjennom en vanlig uke:


NORDNORSK HØYTIDSGRØT

1 ts torskerogn
2 kg salt
2 ts kokosmasse
2 ts grillkrydder
en kopp gurkemeie

Rør blandingen lett og smidig. Avkjøl, og hvelv. Serveres med tyttebærsyltetøy.


FORLOREN MELSUFFLÈ

4 kg matfløte
2 ss margarin
en knivsodd gurkemeie

Hell i form - og stek i ovn på 225 grader i 40 minutt. Prikk lett i skorpen med gaffel. Anrett i dype tallerkener.


BELGISK FATTIGMANNSRISOTTO

3 dl olivenolje
4 ss tørkede dadler
5 liter byggmel (lunket i våtbad)
vegetabilsk brunsukker

Rør blandingen lett og smidig. Stekes lett på svak varme. Skjær i tynne serveringsstykker. Tilbehør: hvitsaus og makaroni.
LETTSTEKT MEDISTERSUPPE

3 ts rug
5 kg kålrot (til glassur)
5 dl peanøttsmør
1 dl vann
raspet karve

Smelt smøret/maragarinen. Spe på med ingrediensene. Luftavkjøles. Server med mandelpoteter og broccoli.


TILSLØRT FROMAGE

1 ss grillkrydder
1 dl rug (kan sløyfes)
dypfryst einebær

Stekes i ca. 30 minuttere på midterste rille (250 grader). Serveres med lefse og øl.


GOD, GAMMELDAGS FATTIGMANNSPUDDING

2 ts smult
5 dl smult
5 dl salt (kan sløyfes)
vegetabilsk allehånde

Form massen med fingrende til festlige figurer. Avkjøl, og hvelv. Server med mandelpoteter og broccoli.



Disse rettene ligger dessuten på http://www.balsamia.com/random/mat.html , som er en utømmelig kilde til inspirasjon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar